perjantai 4. heinäkuuta 2008

Kristiansund

Kristiansund on noin 1,5 tunnin ajomatkan päässä Moldesta ja sijaitsee hieman pohjoisempana. Kristiansund on virallisesti saanut kuntastatuksen niin ikään 1838 (ilmeisesti sinä vuonna on perustettu paljon kuntia) ja kärsi Molden kanssa samoista pommituksista huhti-toukokuussa 1940. Kristiansundista kuitenkin säästyi osa vanhaa kaupunkia, jota voi edelleen käydä ihailemassa. Kaupunki itsessään koostuu viidestä saaresta. Innlandet on se osa kaupungista, joka säästyi pommituksista ja lisäksi varsinaisen kaupunkialueen muodostaa Nordlandet, Gomalandet, Kirkelandet. Tammikuussa 2008 kaupunkiin liitettiin Frein saari, jossa sijaitsee myös kaupungin tällä hetkellä korkein kohta, Freikollen - 629 metriä. Kaupunkiin kuluu joitakuita pienempiäkin saaria, kuten Gripin kalastajasaari, mutta edellä mainitut viisi saarta ovat kaupungin pääsaaret.

Ja yllätys yllätys, myös Kristiansundilla on Suomessa ystävyyskaupunki, Kokkola. Mahtaakohan Kristiansundista löytyä Kokkolavegeniä...

Kristiansundia pidetään Norjan kapakalakeskuksena, vaikka Ålesundissakin kyseistä tuotetta valmistetaan. Kapakalaa on viety pitkään ympäri maailmaa ja sen seurauksena Norjaan on kehittynyt herkku nimeltä Bacalao. Bacalao on tuontiartikkeli, siinä missä kapakala oli vientiartikkeli. Bacalao on alunperin portugalilainen herkku, mutta ruoasta on monia versioita nykyään. Kristiansundissa järjestetään vuosittain kapakala-festivaalit, joiden aikana kilpaillaan mm Bacalaon valmistamisesta. Raaka-ainelista on tarkkaan rajattu ja kapakalankin tulee olla tiettyä laatua. Raaka-aine listassa mm määritellään mitä rasvaa ja mausteita valmistuksessa saa käyttää. Pääraaka-aineina on sipuli, vesi, peruna (bacalaon seassa, ei lisukkeena), kala ja tomaatti.

Jos Molden lentokenttä on jännittävään paikkaan rakennettu, niin ei Kristiansund ihan hirveästi häviä kisassa. Matkatessani kaupunkiin bussilla, ihmettelin keltaisia rakennelmia, jotka olivat tien yläpuolella juuri ennen kaupunkiin saapumista. Kotimatkalla selvisi sekin ihme, nehän olivat lentokentän lähestymisvalot. Karttaa kun vilkaisin, niin kiitorata alkaa aika pian ”äänieristeenä” toimivan penkereen jälkeen.

Moldella ja Kristiansundilla tuntuu olevan muutenkin yhteinen historia, sillä kaupunkien vaakunoiden uskotaan menneen sekaisin ”jakovaiheessa”, kun virkamiehet olivat liian humalassa tai krapulassa. Kristiansundin vaakunassa on vesiputous, eikä kaupungin alueelta tänäkään päivänä löydy yhtään vesiputousta, kun taas Moldessa niitä on. Molden vaakunassa taasen on valas. Valaat eivät olisi pärjänneet kovin hyvin vuonossa, mutta Kristiansundissa ne olivat tärkeä osa elämää. Urbaanilegenda tai ei, niin mä uskon tähän :)

Ei kommentteja: